Βελονισμός

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΥ

Ο βελονισμός θεωρείται το μακροβιότερο ιατρικό σύστημα επεμβατικής τεχνικής που γνωρίζουμε. Μητέρα πατρίδα του θεωρείται η Κίνα και χρονολογείται μεταξύ 3.000π.Χ.-2.500π.Χ.

Η περίοδος αυτή ταυτίζεται με τη διακυβέρνηση της Κίνας από τον αυτοκράτορα Σεν Νουγκ (2.700π.Χ.) στον οποίον αποδίδεται η συγγραφή βιβλίων βοτανολογίας με περισσότερα από εκατό θεραπευτικά βότανα, αλλά και βιβλίων βελονισμού. Στην ίδια ισχυρή περίοδο (2.698π.Χ.-2.599π.Χ.) ο Χοάνγκ Τι (Κίτρινος Αυτοκράτορας) θρυλείται ότι έγραψε ένα μεγάλο ιατρικό έργο που ονομάζεται Νέι Κίνγκ (βιβλίο Ιατρικής). Αυτό θεωρείται το αρχαιότερο γνωστό βιβλίο εσωτερικής παθολογίας στον κόσμο. Χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να φτάσει ο βελονισμός στο σημερινό επίπεδο, με τα 361 σημεία βελονισμού των 14 μεσημβρινών.

Σταθμός για τη διάδοση του βελονισμού στη Δύση υπήρξε το διπλωματικό ταξίδι του προέδρου Νίξον το 1971 στην Κίνα. Ένα μέλος της δημοσιογραφικής αποστολής, ο αρχισυντάκτης της NewYorkTimes, JamesReston, ανέπτυξε οξεία σκωληκοειδίτιδα. Χειρουργήθηκε με τη χρήση βελονισμού ως μεθόδου δι-εγχειρητικής αναλγησίας. Το γεγονός αυτό έκανε τον γύρο του κόσμου και πολλοί γιατροί επισκέφτηκαν την Κίνα, παρακολούθησαν χειρουργικές επεμβάσεις με βελονισμό και οι ανακοινώσεις τους πυροδότησαν το ενδιαφέρον του κόσμου καθώς και όλης της ιατρικής κοινότητας.

ΠΩΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ Ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

velonismos 2

Η θεραπευτική διαδικασία του βελονισμού δεν είναι απλή. Ο γιατρός πρέπει να πάρει πλήρες ιστορικό, να εξετάσει κλινικά τον ασθενή να θέσει την ακριβή διάγνωση και τέλος με προσοχή να επιλέξει τον πιο κατάλληλο συνδυασμό σημείων βελονισμού. Πρέπει να επιλέξει σημεία βελονισμού, ο συνδυασμός των οποίων θα δώσει το καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα στον ασθενή. Πρέπει να γνωρίζει το βάθος και την ακριβή ανατομική θέση των σημείων βελονισμού, τους ιστούς (νεύρα, αρτηρίες, φλέβες, περιφερικά γάγγλια κλπ) που βρίσκονται πέριξ των σημείων και βεβαίως τις ιδιότητες και τις διασυνδέσεις των μεσημβρινών, ώστε να μπορέσει να εξισορροπήσει την ενέργεια. Αν θέλει να ακολουθήσει την διαδικασία διάγνωσης και θεραπείας που χρησιμοποιείται στον παραδοσιακό κινέζικο βελονισμό, πρέπει να χρησιμοποιήσει τους φιλοσοφικούς νόμους του Γιν και του Γιανγκ, των Πέντε Στοιχείων, τη διαγνωστική των σφυγμών και της γλώσσας.

Ειδικές βελόνες μίας χρήσεως τοποθετούνται σε επιφανειακούς ή εν τω βάθει ιστούς του σώματος ή σε ειδικά επιλεγμένες ευαίσθητες ή επώδυνες στην πίεση δερματικές περιοχές, με στόχο την θεραπευτική αντιμετώπιση λειτουργικών αναστρέψιμων παθήσεων, συνδρόμων ή συμπτωμάτων.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η ένθεση βελόνων σε συγκεκριμένα σημεία ενεργοποιεί εγκεφαλικά κέντρα που μειώνουν με τη σειρά τους την ευαισθησία στον πόνο και το stress. Επίσης έχουν μελετηθεί οι μηχανισμοί με τους οποίους ασκείται η αντιφλεγμονώδης δράση του. Γενικά ο βελονισμός φαίνεται να διεγείρει το νευρικό σύστημα και να προκαλεί την έκλυση νευροδιαβιβαστών. Οι βιοχημικές μεταβολές που ακολουθούν ενεργοποιούν τους ομοιοστατικούς μηχανισμούς του σώματος ( τους μηχανισμούς που εξασφαλίζουν την ισορροπημένη λειτουργία των συστημάτων του), επιφέροντας έτσι συναισθηματική και σωματική υγεία.

Ο Βελονισμός έχει καθιερωθεί διεθνώς σαν ένα ολοκληρωμένο θεραπευτικό σύστημα. Στερείται παρενεργειών και είναι εντελώς ακίνδυνος όταν εφαρμόζεται από σωστά εκπαιδευμένους θεραπευτές που αυστηρά τηρούν τους κανόνες εφαρμογής του.

ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΥ

Οι κυριότερες ενδείξεις του στη Δύση είναι: οξύς πόνος και ως κύρια (αιτιολογική) θεραπεία σε σύνδρομα χρόνιου πόνου ( όπου έχει αποδειχθεί αποτελεσματικός στο 55-85% των ασθενών). Υπάρχουν επαρκή στοιχεία για την ευεργετική επίδραση που έχει σε ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος, χρόνιο οσφυϊκό πόνο, ημικρανίες και χρόνιες κεφαλαλγίες τύπου τάσεως, μετεγχειρητική ναυτία και έμετο και στη μείωση των παρενεργειών μετά από χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία. Επίσης, συνιστάται εφαρμογή βελονισμού ως συμπληρωματική αγωγή σε ιδιοπαθή σύνδρομα πόνου, όπως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, σύνδρομο κροταφογναθικής διάρθρωσης, χρόνιο πυελικό πόνο, ινομυαλγία και χρόνια καθημερινή κεφαλαλγία.

velonismos

ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΟΣ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

Ο βιοϊατρικός βελονισμός είναι η ιστορική εξέλιξη του παραδοσιακού κινέζικου βελονισμού, όταν η πρόοδος της νευροφυσιολογίας και της νευροενδοκρινολογίας αποσαφήνισε το μοντέλο δράσης των ενδογενών νευρικών και ορμονικών μηχανισμών που παρακινεί ο βελονισμός.